Dokkum JO13-2 wint overtuigend van Buitenpost JO13-2

Buitenpost JO13-2

19 september 2020 10:15

Onbekend

Na 1 gespeelde bekerwedstrijd en 2 voetbal loze zaterdagen was het dan eindelijk zover. De start van de competitie! Enkele spelers van Dokkum JO13- 2, hadden vorige week bij de 13-1 al de eerste wedstrijdmeters gemaakt. Simpelweg omdat het een te grote liefhebberij is om zolang te moeten missen. Onder perfecte weersomstandigheden werd door scheidrechter Dennis Westerhof de wedstrijd in gang gefloten.

1e helft

In de openingsfase waren beide ploegen duidelijk nog zoekende. Buitenpost en Dokkum waren gelijkwaardig maar hadden moeite om het spel te maken. Veel balverlies en veel mensen achter de bal resulteerden in een statisch spelbeeld. De tactiek werd wat aangepast. De linies speelden iets verder uit elkaar en de ruimtes op de flanken werden beter benut.  Het loop vermogen van middenvelders Rutger en Janieck en voorwaartsen Ola en Rixt werden hierdoor volop benut, waardoor Buitenpost achteruit moest. Via de open ruimte aan de rechterkant werd een aanval opgezet met als eindstation Rutger. Hij had een zeer beheerste boogbal in huis om een verbouwereerde keeper achter te laten en zo de 1-0 op het scorebord te toveren. Het gaspedaal werd verder ingetrapt en ditmaal kwam over links Ola opstomen. Ze zette een combinatie met Rutger op en wist met een puntgave voorzet collega spits Rixt te bereiken. Die onverbiddelijk de 2-0 tegen de touwen wist te jagen. Er volgden nog een behoorlijk aantal hele en halve kansen richting het rustsignaal, waar Buitenpost inmiddels naar snakte. Een prachtige aanval werd helaas net niet afgerond door Rixt om de genadeklap al uit te delen voor de thee. Maar het spelbeeld was duidelijk gedraaid door een energiek Dokkum.

2e helft

Het fijne voor een coach met dit team is, als eenmaal op de “energyboost button” is gedrukt, het pas stopt als het eindsignaal klinkt. Dokkum wist bijna de gehele 2 helft Buitenpost gevangen te houden op hun eigen helft en bij de spaarzame uitbraken waren de verdedigers Sven, Jitse en Hidde + keeper Youri, as solid as a rock ! Direct al in de 1e minuut was er een scherpe combinatie met assistenkoning Jarno in de hoofdrol en Janieck als beoogde afmaker maar het leer raakte helaas niet de touwen. Wel was hiermee direct de toon gezet. Er volgde een regen van aanvallen over beide flanken. Mooi om te zien dat alle spelers betrokken waren bij de aanvallen en Dokkum als team functioneert. Het overrompelde Buitenpost en moest in no time 3 goals incasseren van Luca, waarbij Jarno steeds een belangrijke rol speelde in de voorbereiding. Behalve bij de 4-0 van Luca. Dit was een Mvogo ‘tje. De keeper leverde de bal per ongeluk in bij Luca en die hoef je dat soort buitenkansjes natuurlijk niet te geven. Helaas, na de 5-0 voorsprong, het bekende in kak momentje met als gevolg de onnodige 5-1. Zoals zo vaak pakte vervolgens de onvermoeibare Rutger de handschoen weer op en tekende de 6-1 aan na opnieuw goed werk van de onzelfzuchtige Jarno. Als er iemand nog een doelpunt verdiende deze wedstrijd was het wel Jarno en tot grote vreugde van een ieder werd dit nog werkelijkheid in de eindfase van de wedstrijd. Luca had al een aantal malen geprobeerd om Jarno in stelling te brengen maar nu kon hij alsnog profiteren van een ziedend schot van Luca. De keeper wist het schot maar half te pareren en de oh zo verdiende treffer voor Jarno was daar dan toch. 7-1. Buitenpost wist nog de 7-2 aan te tekenen maar het slotakkoord was voor Dokkum. Teamplayer Janieck had de positie van laatste man Hidde overgenomen. Zodat Hidde als eigenlijke middenvelder, ook nog wat minuten in de vertrouwde positie kon maken. Hidde kreeg per toeval een bal met een stuit voor de voeten. Hij bedacht zich niet en vol op de pantoffel vloog het leer snoeihard in het zij net. De keeper heeft hem alleen maar gehoord. 8-2.

Hierna volgde het eindsignaal van de eveneens “solid” fluitende leidsman Dennis Westerhof. De eerste 3 punten zijn zo toegevoegd aan het totaal. Volgende week de uitwedstrijd tegen CVO, welke aan zal worden gegaan met veel moraal.

Leider Vv Dokkum JO13-2.