Respect en sportiviteit

We willen het veilige en sportieve klimaat binnen onze club graag behouden en daarom staat het Fair Play gedachte goed hoog bij ons in
het vaandel.

Fair Play gaat over normen en waarden binnen onze vereniging. Hoe willen we met elkaar omgaan en op welke wijze vertegenwoordigen we de vereniging. De Fair Play gedachte kunnen we uitwerken in een boekwerk met vele richtlijnen, regeltjes en afspraken.

Veel belangrijker is de Fair Play "mindset" die we moeten hebben binnen de voetbal vereniging Dokkum. De onderstaande uitgangspunten geven aan wat wij bij VV Dokkum verstaan onder Fair Play:

1. We beseffen ons heel goed dat wij vertegenwoordigers van vv dokkum zijn en zullen als een waardig ambassadeur de VV Dokkum gedragen.
2. Iedereen is welkom binnen onze vereniging.
3. We zorgen voor een positieve sfeer en een sportief klimaat.
4. We tonen waardering voor de scheidsrechters en alle andere vrijwilligers en medewerkers van onze vereniging en andere verenigingen.
5. Wij laten de jeugd hun spel spelen.
6. We waarderen onze medespelers, tegenstanders, begeleiders, trainers en de toeschouwers
7. We respecteren de richtlijnen van de KNVB, de vereniging en andere verenigingen
8. Als er problemen zijn, maken we daar melding van.
9. We schelden, vloeken en pesten niet.
10. We discrimineren niet.
11. We gaan op een respectvolle manier met elkaar om en geven onze spelers gelijk kansen
12. We gaan zorgvuldig om met onze accommodatie en materialen en ook met die van andere verenigingen.
13. We spreken elkaar op gepaste wijze aan op verkeerd gedrag en accepteren het als we aangesproken worden.

Door lid te worden van of op wat voor wijze ten dienste te staan van onze voetbalvereniging (of van een daaraan gelieerd orgaan) accepteert men ook automatisch de uitgangspunten van Fair Play en accepteert men ook de mogelijke consequenties van ongepast gedrag.

Consequenties ongepast gedrag
Binnen de vereniging spreken we elkaar aan op ongepast gedrag. Aanspreken is niet makkelijk en zal dan ook met respect en tact moeten gebeuren.

Ongepast gedrag kan consequenties hebben. Bijvoorbeeld een speler  kan uit de wedstrijd genomen worden door de coach, een speler kan op reserve staan na ongepast gedrag. In het uiterste geval kunnen verdergaande maatregelen mogelijk zijn: vrijwilligers kunnen van hun taken ontheven worden en in het uiterste geval kunnen leden geroyeerd worden (alleen door bestuur)