Juniorenvoetbal

JO13 tot en met JO19

Na de pupillen wordt de stap naar de junioren gemaakt. Je komt dan eerst in de JO13. Dan ben je meestal 12 of 13 jaar. De juniorenfase loopt vanaf JO13 door tot en met JO19.

De spelers beleven het voetbal steeds serieuzer en het voetbal wordt steeds mannelijker. Dit is ook de fase waarin er behoorlijke fysieke verschillen tussen de spelers kunnen zijn.

Het verder ontwikkelen van de basistechniek blijft een belangrijk onderdeel van de training. Maar waar in de pupillen de techniek voor de spelers nog wel eens een doel op zich is, leren we de spelers in de junioren de aangeleerde technieken functioneel toe te passen.

Spelers worden zich in deze fase steeds bewuster van hun taak in de wedstrijd, leren ook beter naar hun mogelijkheden spelen en krijgen te maken met tactiek en spelsystemen.  In de oudere junoren moeten de spelers weten hoe te reageren op de speelwijze en tactiek van de tegenstander.

Zodra de stap naar de senioren in het vizier komt kunnen de spelers ook al vast meetrainen en meespelen met de seniorenteams.

Combinatieteams

Bij VV Dokkum worden ook geregeld oefenwedstrijden georganiseerd waarbij teams van spelers uit meerdere teams worden geformeerd. Zo kan er bijvoorbeeld een team gemaakt worden van spelers uit JO15 en JO17 die dan een wedstrijd spelen tegen een JO15 of JO17 team van een andere verenging.

Zo laten we spelers wennen aan een hogere (fysieke weerstand) Zo spelen ook geregeld spelers uit de JO17, JO19 en jonge spelers uit het eerste en tweede seniorenteam samen tegen bijvoorbeeld een leuk seniorenteam uit de regio.