Dokkum langs Zwaagwesteinde 1

9271VN
DE WESTEREEN
tel. 0511-441965

Zaterdag stond voor Dokkum de tweede bekerwedstrijd op het programma. De tegenstander is het één klasse hoger spelende Zwaagwesteinde. Afgelopen dinsdag werd Holwerd in de eerste bekerwedstrijd verslagen, met een eventuele overwinning zou Dokkum goede zaken kunnen doen.

Met een temperatuur rond de 30 graden, op een bloedheet kunstgrasveld wordt om half drie afgetrapt. Dokkum is de bovenliggende partij en neemt het initiatief, tot echte grote kansen leidt dit echter niet. Na een kwartier is Dokkum wél dicht bij de 0-1, het is Sebastiaan Plooy, die in de diepte aangespeeld werd en meteen uithaalde, maar de paal bracht redding voor de thuisploeg. Even later lijkt Durk van der Veen door te breken, maar de scheids fluit voor een overtreding van Zwaagwesteinde en vergeet de voordeelregel toe te passen. Jammer, weg kans. Na de drinkpauze is het toch wel verrassend dat de thuisploeg in de 27e minuut de leiding neemt. Uit een corner is het de Dokkumer goalie die mistast. Waar na Tenny Anastatia de bal over de eigen doellijn glijdt 1-0.

Na 35 minuten moet trainer Bos noodgedwongen wisselen, Jesse Jan Hoekstra moet met een hamstringblessure het veld verlaten, zijn plaats wordt ingenomen door Kees van der Veen. Dokkum houdt de druk erop, wat een tweetal corners oplevert. Uit de eerste is het Sander van der Ploeg die de bal ineens uit de lucht neemt, de bal eindigt jammerlijk op de lat. De volgende corner levert wél de gelijkmaker op het is Sebastiaan Plooy die de bal binnen kopt 1-1. Dit is tevens de ruststand.

De eerste kans na rust is weer voor Dokkum, maar in kansrijke positie schiet Sander van der Ploeg de bal naast. Vlak hierna een kans voor Zwaagwesteinde, maar ook hier niet de juiste richting, het schot vliegt over. In de 52e minuut komt Dokkum verdient op voorsprong, het is opnieuw Sebastiaan Plooy, die een diepe bal op hem perfect afrondt en zo zijn tweede van de middag maakt 1-2. Hierna wordt Durk van der Veen vervangen door Jordi Minnema, die na een prima voorzet van Sander de wedstrijd had kunnen beslissen, maar Jordi strandde op de keeper. Met de voorsprong op zak en mede door de tropische temperatuur zakt Dokkum wat meer in, wat het voetbal niet ten goede komt. Niek Dijkstra komt nog in het veld voor Marco Mets. De thuisclub heeft nu meer bal bezit en dringt Dokkum achteruit, maar de verdediging van Dokkum met Giomar Anastatia staat als een huis. In de 80e minuut brengt trainer Bos twee verse krachten in, “good old” Christiaan Wijnsma komt de defensie versterken. Corijn Wiersma lost Omer Dahir af. Corijn zijn eerste actie is een rush over 70 meter die pas vlak voor het doel gestopt wordt. In de 88e minuten is het nog een keer billenknijpen voor de gasten, na een goede aanval van Zwaagwesteinde eindigt de bal in het zijnet. Sander krijgt nog een grote kans maar ook deze levert niets op. De eindstand 1-2 in het voordeel van Dokkum, een verdiende zege. Dinsdagavond speelt Dokkum in Twijzelerheide de derde en laatste wedstrijd van deze bekerpoule.

Dank aan Henk Minnema voor het verslag