Jeugdopleiding

De jeugdafdeling is de levensader van vv Dokkum en dat  realiseren we ons dat heel goed en daarom investeren we ook veel in onze jeugd. Belangrijk hierbij is een kwalitatief goede jeugdopleiding. Hieronder lichten we toe hoe we bij vv Dokkum werken aan het steeds verder verbeteren van onze jeugdopleiding.

Trainingsplan

Voetbalvereniging Dokkum maakt gebruik van een trainingsplan waarin per leeftijdsgroep is vastgelegd wat we de spelers in betreffende leeftijd leren. Het trainingsplan zorgt voor een logische opbouw van de trainingen en oefenstof.  Het trainingsplan bevat de volgende onderwerpen:

• Uitgangspunten (kwaliteitscriteria) waaraan een training behoort te voldoen
  • Plan van wat we de spelers leren op welke leeftijd
  • Oefenvormen
  • Compleet uitgewerkte trainingen

De trainers worden bij het toepassen van het trainingsplan ondersteund door een hoofd jeugdopleiding (zie verderop paragraaf "hoofd jeugdopleiding)

Erkend leerbedrijf

Onlangs heeft vv Dokkum een verlenging van het keurmerk voor "Erkend leerbedrijf" gekregen. Hiermee voldoen we aan alle eisen die er worden gesteld aan het opleiden van scholieren en studenten.  We zijn hier erg blij mee. Dit keurmerk geeft aan dat we de juiste ondersteuning en faciliteiten bieden aan onze stagetrainers.  Het begeleiden van de stagetrainers en de daarbij horende contacten met de sportopleiding behoort tot het takenpakket van de hoofd jeugdopleiding.

Hoofd jeugdopleiding

We vinden het belangrijk dat we onze jeugdopleiding kwalitatief op peil te houden en daar mogelijk verder te ontwikkelen.  Dit doen we door geschikte trainers aan te stellen en deze goed op te leiden en te begeleiden bij hun taak.  Voor het opleiden en begeleiden van de trainers hebben we (voor 12 uur per week)  een hoofd jeugdopleiding in dienst.  Samen met de trainers heeft de hoofd jeugdopleiding de verantwoordelijkheid om de trainingen (conform ons trainingsplan) naar een steeds hoger niveau te brengen. Dit gebeurt voor het overgrote deel door ondersteuning op het trainingsveld waardoor trainers en spelers direct profiteren van deze extra kwaliteitsinvestering. De hoofd jeugdopleiding verzorgt ook de wekelijkse techniektrainingen die je bij ons kunt volgen.

Trainingsprotocol

In een soepel lopende jeugdafdeling is het belangrijk dat gemaakte afspraken bij iedereen bekend zijn en nagekomen worden. Wij hebben onze organisatorische afspraken vastgelegd in het trainingsprotocol. Zo kunnen we goed waarborgen dat er binnen de vereniging op dezelfde manier omgegaan wordt  met bijvoorbeeld:

• Het afgelasten van trainingen
  • Trainen in de vakanties
  • Startdatum van de training
  • Gebruik velden & materiaal
  • Het meetrainen van spelers van andere teams

Zaken die voor de u als ouder / speler relevant zijn om te weten zijn opgenomen in de infogids voor ouders / spelers.

Peilen tevredenheid jeugdopleiding

Periodiek peilen we bij de spelers en de ouders wat zij van het functioneren van onze jeugdafdeling vinden. Via de oudercontactavond en een periodiek tevredenheidsonderrzoek vragen we uw mening over diverse aspecten van de jeugdopleiding te geven. We vragen bijvoorbeeld hoe tevreden men is over de inhoud van de training, de coaching,  je eigen ontwikkeling, de ontwikkeling van het team als geheel en andere zaken met betrekking tot de jeugdopleiding. De uitkomsten worden gebruikt om de jeugdopleiding te verbeteren en af te stemme op de behoefte van de leden..  Uit het laatste tevredenheidonderzoek (2019) kwam naar voren dat 95% tevreden is over de kwaliteit van de jeugdopleiding