Supporters langs de lijn

Elke voetballer, jong en oud vind het leuk dat er publiek langs de kant van het voetbalveld staat te kijken. Hoe meer publiek hoe beter.  Fanatiek aanmoedigende supporters en ouders kunnen enorm motiverend werken voor de spelers. Dus komt allen en moedig onze groen witte strijders aan.

Maar laten we eerlijk zijn, we weten ook dat het er soms te fanatiek aan toe gaat en we vergeten dat voetbal weliswaar belangrijk is , maar dat het slechts een spelletje is en blijft.

Kinderen en ook volwassenen willen plezier aan sport beleven en als ouder / supporter speel je daar een belangrijke rol in.  Hoe goed de commentaren aan de zijlijn ook bedoeld mogen zijn, onze voetballers zitten echt niet te wachten op schreeuwende, pushende, scheldende ouders en  supporters.

Toon je een waardig supporter en ambassadeur van onze mooie voetbalvereniging en steun de voetballers en respecteer al die anderen die de wedstrijd mogelijk maken. Al deze mensen, die zich belangeloos inzetten verdienen dit.

Handhaving
Voetbalvereniging Dokkum wil een prettig en veilig sportklimaat op de club en zet vol in op het bereiken van een dergelijk klimaat.  Een veilig sportklimaat zorg ervoor dat spelers gemotiveerd blijven om te sporten.

Handhaving en aanspreken is erg belangrijk hierbij en vanuit de club zal zullen ouders,  supporters en andere betrokkenen aangesproken worden bij ongepast gedrag.

Bij grensoverschrijdend gedrag zal er vanuit de club een officiele waarschuwing volgen, bij herhaling zal het bestuur overgaan tot verdergaande maatregelen.

Tips voor de ouders

• Plezier is belangrijk! In plaats van ‘heb je gewonnen?’ en ‘heb je gescoord?’ kun je ook vragen: ‘was het leuk?’ en ‘hoe ging het?’ Zo haal je de nadruk van het presteren af en leer je kinderen dat plezier voorop staat. Vanuit plezier voor een sport gaat een kind presteren naar kunnen.
  • Aanmoedigen voegt iets toe als je het positief houdt en als je beseft dat de bedoeling van sport is dat een kind plezier heeft. Het gaat niet (alleen) om de prestatie. Let niet op alles wat nog niet goed gaat!
  • Heel belangrijk is dat je niet als een tweede coach aanwijzingen geeft. Moedig aan, maar coach niet mee! Het is verwarrend voor kinderen als ze verschillende dingen van de kant horen. Naar wie moeten ze dan luisteren, naar hun ouder of naar de coach? Voor een coach is het ook vervelend als meerdere ouders zich met het spel bemoeien.
  • Laat je kind bepalen hoe fanatiek het wil sporten en laat het zich in zijn eigen tempo ontwikkelen. Het ene kind is nu eenmaal sportiever dan het andere. Bovendien zijn ze niet altijd zo sportief als je zou willen dat ze zijn. Bedenk dat niet ieder kind in het Nederlands elftal kan, wil of hoeft te spelen.
  • Sta goed stil bij de belangrijke voorbeeldfunctie die je hebt in je manier van aanmoedigen en omgaan met scheidsrechters, coaches, winst en verlies. Jij bent het allerbelangrijkste voorbeeld voor je kind!
  • Moedig het hele team aan! Zeker de kinderen van wie er geen ouders zijn.

Er zijn vele onderzoeken geweest naar de invloed van het gedrag van ouders en supporters op de motivatie van kinderen. Op internet is dan ook enorm veel te vinden. Neem gerust eens een kijkje!