vv Dokkum bekert door

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 2 28

12 september 2023 20:00

A. de Glee

Dinsdag 12 september stond voor Dokkum de derde bekerwedstrijd op het programma, tegenstander is V.V.T. Deze wedstrijd stond oorspronkelijk gepland in Twijzelerheide, maar omdat de velden daar nog niet zijn vrijgegeven, werd de wedstrijd op het Harddraverspark in Dokkum gespeeld.

De beide bekerwedstrijden die Dokkum al heeft gespeeld, werden allebei in winst omgezet, dus bij een overwinning op V.V.T zou Dokkum al zeker zijn van de volgde ronde ongeacht de andere uitslagen in poule 28. Ook tegen V.V.T trekt Dokkum uiteindelijk aan het langste eind, na een goede eerste maar een zeer matige tweede helft werd de eindstand op 3-2 bepaald. Dokkum dus door.

Dokkum startte zeer sterk en drong V.V.T terug, wat binnen tien minuten een drietal corners opleverde. De eerste twee zonder gevaarlijk te worden, de derde genomen door Marco Metz, werd door Sander van der Ploeg op de lat gekopt. In de zestiende minuut was het V.V.T dat via een snelle aanval over rechts gevaarlijk werd en na een prima voorzet werd de inkomende spits net niet bereikt. Even later weer een kans voor V.V.T na slordig balverlies van Marco Metz, komt de V.V.T speler in kansrijke positie, hij schiet echter gehaast over. In de drieëntwintigste minuut lijk Dokkum op voorsprong te komen, het is Tenny Anastatia die over rechts opdrukt en een mooie voorzet aflevert deze wordt door Jordi Minnema tegen de touwen geschoten. Op advies van de grensrechter wordt dit doelpunt afgekeurd, de bal van Tenny Anastatia zou over de achterlijn zijn geweest. Drie minuten later valt toch de 1-0, na een korte corner brengt Sander van der Ploeg de bal hoog voor, die door Jordi Minnema hard wordt binnengekopt. Nu volgen een tiental sterke minuten voor Dokkum met meerdere kansen, eerst is het een schot van Dokkum aanvoerder Nick Keekstra, dat geblokt wordt en net naast vliegt, dan een prima steekbal van Niek Dijkstra op Jordi Minnema, diens inzet gaat echter net naast de verkeerde kant van de paal. Dit is echter uitstel van executie, de druk van Dokkum blijft en in de vierendertigste minuut is het Durk van der Veen die de 2-0 binnenkopt. Voor rust is het V.V.T dat er nog een keer uitkomt maar het schot levert geen gevaar op.

In de tweede helft een onherkenbaar Dokkum, het is gelaten, bij V.V.T wel de goed “drive”. In de vijftigste minuut komt de spanning terug in de wedstrijd, uit een corner is het Bouke Postma die de Dokkumer goalie Hylcardo Bakker verrast met een geplaatst schot in de rechterhoek 2-1. V.V.T is nu de bovenliggende partij en na een uurspelen wordt de V.V.T spits binnen de zestien gevloerd, iedereen denkt aan een strafschop, maar de scheidrechter wuift het weg. V.V.T blijft gevaarlijk en na balverlies van Sander van der Ploeg heeft Dokkum alle geluk van de wereld dat de magnifieke lob van vijfendertig meter op de lat uit één spat. Gezien het spelbeeld kan de gelijkmaker niet uitblijven, na geknoei in de eigen zestien van Giomar Anastatia is het V.V.T aanvaller Andries Postma, die met een fraai schot in de bovenhoek de 2-2 aantekent. Twintig minuten voor tijd wordt Niek Dijkstra vervangen door Rick Tamminga, die het goudhaantje zal worden. Amper twee minuten in het veld, rond Rick Tamminga een goede voorzet van Sander van der Ploeg af en scoort de 3-2. Na tachtig minuten voert Sip Jaap een drietal wissels uit, Christiaan Wijnsma komt voor Jordi Minnema, Marco Metz maakt plaats voor Mark Leegstra en Rens Hofstra staat zijn plaats af aan Harold Korte, die zijn debuut maakt in een officiële wedstrijd in de hoofdmacht van Dokkum. Harold Korte moet direct aan de bak en met een prima sliding weet hij V.V.T gevaar te voorkomen. Voetballend gebeurt er niet veel meer, wel nog een hoogtepunt voor Stefan Bos, ook deze jonge speler maak in de 3-2 gewonnen wedstrijd, zijn debuut in Dokkum 1.

Dank aan Henk Minnema voor het verslag