V.V. Dokkum 1 - Holwerd 1

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 2 28

5 september 2023 19:30

W. Gort

Na een voorbereiding van drie weken en evenzo veel oefen wedstrijden, tegen  Holwerd en Langezwaag, beide gewonnen en een nederlaag tegen Berlikum stond op dinsdag avond 5 september de beker ontmoeting met Holwerd op het programma. Dokkum startte me vier nieuwelingen in de basis te weten Sander v/d Ploeg terug na een jaar Br. Boys, Sebastiaan Plooy ook overgekomen van Br. Boys, keeper Hylcardo Bakker van Be Quick en Jens Hofstra uit de 2e selectie.

Op deze zwoele avond direct al opwinding, na een snelle aanval over links wordt Sander v/d Ploeg gevloerd en al na 3 minuten wijst de scheids resoluut naar de stip. Sander stapt zelf achter de bal, maar de matige genomen strafschop wordt door de Holwerd goalie tot corner verwerkt. Uit deze corner neemt Sebastiaan Plooy de bal in een keer op de slof maar ook nu is deze een prooi voor de Holwerd keeper. In de 10e minuut het eerste wapenfeit van Holwerd, na een prima uitbraak is de doelpoging echter te zwak om doelman Bakker te verrassen. Na een kwartier spelen valt tocht de eerste treffer en wel voor de thuisclub, na een diepe bal van Omer Dahir is het Tenny Anastatia die onberispelijk raak schiet 1-0. Dokkum is nu de betere ploeg maar de vele kansen zijn niet aan de Dokkum voorwaartsen besteedt. In de 25minuut lijkt Dokkum op 2-0 te komen, uit een corner komt na een schot van Sander de bal voor de voeten van Omer die de bal echter hoog over schiet.

Vlak voor rust valt toch het 2e Dokkum doelpunt, na een aanval over rechts is het Durk van der Veen die na een prima actie Sebastiaan Plooy vrij voor de keeper zet, die met een fraaie lob de 2-0 aantekent. Terwijl een gedeelte van het publiek al op weg is naar de kantine, voor de rust komen er nog 2 enerverende minuten. Het is Holwerd dat na een goede aanval de spanning terug brengt, Aanvoerder Otto Hiddema laat met een hard diagonaal schot keeper Bakker Kansloos 2-1. Ook dit zal nog niet de ruststand zijn. Uit een corner is het Sander die via de rug van een tegenstander de 3-1 binnen kopt.

Na rust brengt trainer Bos, Kees van der Veen voor Jesse Jan Hoekstra en Niek Dijkstra voor Jens Hofstra. Al vrij snel beslist Durk van der Veen de wedstrijd door de 4-1 te scoren. Na deze treffer wordt het spel er niet beter op, het tempo gaat uit de wedstrijd. Dokkum wisselt nog een drietal spelers. Door doelpunten van Sander  En Omer loopt Dokkum uit naar een 6-1 eindstand. Zaterdag om 14.30 speelt Dokkum de volgende bekerwedstrijd in en tegen Zwaagwesteinde.

Dank aan Henk Minnema voor het verslag