Gelijkspel op het Harddraverspark bij Dokkum tegen Viod

4e klasse C

6 april 2024 14:30

M.E. van den Beld

Zaterdag stond voor Dokkum de thuiswedstrijd tegen streekgenoot Viod op het programma. Voorafgaand aan de wedstrijd werd in aanwezigheid van zijn nabestaanden afscheid genomen van de afgelopen vrijdag overleden Anne Joustra. Joustra clubicoon van de VV Dokkum, 79 jaar lid en op vele manieren bij de club betrokken van speler tot trainer en bestuurslid in alle functies maar vooral een supporter met een diep groen-wit hart.

Het is Viod dat overrompelend begint en de thuisclub direct onder druk zet. Dit leidt al in de tweede minuut tot een grote kans voor de gasten, de paal brengt echter redding voor de Dokkumers. Twee minuten later is het wel raak na een aanval over de rechterflank is het Sytse Piter Bijlsma die de bal hard binnen schiet. 0-1. Dokkum lijkt nu wakker geschud en gooit de schroom van zich af en het is Omer Dahir die na een individuele actie in de achtste minuut de gelijkmaker scoort 1-1. Vlak hierna weer een mogelijkheid voor Dokkum, maar uit een corner werd de bal overgeschoten. Ook Viod is gevaarlijk uit een corner, de inzet werd van de lijn gekopt en Dokkum komt goed weg. Het spel speelt zich voornamelijk af op het middenveld. De kansen zijn schaars, zodat de rust aanbreekt met de 1-1 stand.

De eerste kans na de thee is voor Dokkum maar Sebastiaan Plooy heeft net te veel tijd nodig. In de vijftigste minuut lijkt Viod op 1-2 te komen maar er werd buitenspel geconstateerd dus de treffer ging niet door. Ook de volgende grote kans was voor Viod, maar de bal werd voorlangs geschoten. Dokkum stelt hier weinig tegenover. In de zeventigste minuut komen de gasten met een man minder te spelen als Jelmer Roodhart wegens natrappen van het veld werd gestuurd. Bij Dokkum komt Harold Korte in het veld en valt prima in, durft iemand te passeren en heeft een goed overzicht. In de tachtigste minuut is het deze speler die zijn tegenstander op snelheid voorbij gaat, de voorzet gaat net aan de Dokkum spits voorbij. Ondanks een man meer situatie van Dokkum is de grootste kans nog voor Viod maar ook deze werd voorlangs geschoten zodat de eindstand al na acht minuten op het bord stond en het kruid al vroeg was verschoten. Eindstand 1-1.