Dokkum lijkt de weg kwijt

Rottevalle 1

16 maart 2024 14:30

J de Vries

Met slechts één schamel puntje uit de laatste twee wedstrijden stond zaterdag voor Dokkum de thuiswedstrijd tegen Rottevalle op het programma, om bovenin mee te blijven doen zouden drie punten zeer welkom zijn. Echter na negentig minuten stond er een verdiende 1-4 nederlaag op het bord en lijkt Dokkum het volledig kwijt te zijn.

Voor de groen-witte formatie is de start rooskleurig als na een afgeslagen corner Durk van der Veen met een slimme pass Ismael Dahir in stelling brengt. Oog in oog met de Rottevalle goalie scoorde deze in de achtste minuut de 1-0. Wie gedacht had dat deze vroege voorsprong het team vertrouwen zou geven kwam bedrogen uit, op een afstandsschot van Jesse Jan Hoekstra na in de twaalfde minuut is het Rottevalle die de wedstrijd beheerst. Dit leidt in de vijfentwintigste minuut tot de gelijkmaker, als na een foutje van Macro Metz, Liekele Kamminga in kansrijke positie op de goal schiet. Dokkum doelmand Hylcardo Bakker verwerkt het leer tot een corner. Uit deze corner valt de 1-1 de Dokkum doelman ziet er niet goed uit en Steffen Schra schiet de bal binnen. Rottevalle was nu duidelijk de boven liggende partij, de thuisclub komt er amper meer uit en komt in de achtendertigste minuut zelfs op achterstand als wederom Steffan Schra vanaf de linker kant verwoestend uithaalt, keeper Bakker kansloos laat en de 1-2 aantekent. Vlak hierna moest trainer Bos noodgedwongen wisselen als Christiaan Wijnsma geblesseerd van het velt moet. Voor hem komt Sebastiaan Plooy. Op een tweetal corners na weet Dokkum voor rust niets meer te brengen zodat de thee aanbreekt met de 1-2 achterstand.

Na rust is het eerste wapenfeit voor de thuisclub, als Omer Dahir in de vierenvijftigste minuut van afstand hard uithaalt, maar de keeper van de gasten staat z’n mannetje en tikt de bal over. Uit de corner weer een mogelijkheid voor Dokkum het leer wordt echter net naast geschoten. De grootste kans voor de Dokkumers komt na een uur spelen als Sebastiaan Plooy een niet te missen kans knullig om zeep helpt. Na zeventig minutenkomt het spel stil te liggen als scheidsrechter J de Vries kramp krijgt, deze kan na behandeld te zijn gelukkig probleemloos de wedstrijd uit fluiten. In de drieëntachtigste minuut besliste Rottevalle de wedstrijd en wel in de persoon van Steffen Schra die zijn derde doelpunt van de middag scoorde door de bal hard en laag inde linkerhoek te schieten. In de laatste minuut werd het zelfs 1-4 als Dokkum doelman Bakker een simpel balletje loslaat, Liekele Kamminga is er als de kippen bij en kan eenvoudig scoren. Weer een nederlaag voor de thuisclub. Grote uitblinker vandaag was Steffen Schra niet alleen door zijn 3 fraaie doelpunten, maar ook blonk hij uit in duelkracht en leepheid, een voorbeeld voor eenieder.