V.V. Dokkum 1 – SC Veenwouden 1

9101XA
DOKKUM

V.V. Dokkum 1 – SC Veenwouden 1

Zaterdag stond voor Dokkum de tweede thuiswedstrijd op het programma. Tegenstander SC Veenwouden, dat na de degradatie van vorige seizoen het nu in de vierde klasse moet gaan doen. Dokkum was de betere ploeg en na 90 minuten stond een verdiende 3-1 zege op het scorebord.

Met een stevige wind in de rug was het Dokkum dat de gasten terug dwong en al in de eerste minuut een schot van de Dokkum spits dat door de Veenwouden keeper tot corner werd verwerkt. Dokkum houdt de druk erop en na 6 minuten is het dichtbij de 1-0. Het is Omer Dahir die verwoestend uithaalt, maar helaas zijn inzet uiteen ziet spatten op de lat. Dokkum blijft de betere ploeg maar het doel wordt niet gevonden. In de 27 minuut krijgt de thuisploeg een lesje in effectiviteit, want in de eerste de beste uitbraak van de gasten is het Sybrand de Graaf die met een diagonaal schot de 0-1 aantekent. Ook na de tegentreffer weet Dokkum er de druk op te houden. Na 33 minuten valt de 1-1, het is Omer Dahir die na een vrije trap van af de linkerflank de bal weet binnen te koppen, voor hem alweer het derde doelpunt in deze prille competitie. Dokkum dat dit seizoen levensgevaarlijk is uit spelhervattingen komt uit een corner vlak voor rust op een 2-1 voorsprong door Sander van der Ploeg die van dichtbij de bal snoeihard tegen de touwen jaagt. Vanaf de aftrap is het Veenwouden dat over links uitbreekt, maar de bal gaat rakelings voorlangs. Ruststand 2-1.

In de tweede helft zijn het de gasten die nu met de wind in de rug Dokkum terug weten dwingen. In de 49e minuut resulteert dit in een grote kans voor de Veenwouden spits, hij komt één op een met de Dokkum goalie maar weet niet te scoren. Veenwouden heeft nu meer balbezit maar tot echt grote kansen leidt dit niet. Na een uur wordt Durk van der Veen, die overigens een puike pot speelde, vervangen door Jordi Minnema. Vlak hierna de kans voor de thuisclub om de wedstrijd te beslissen, het is echter Sebastiaan Plooy die een reuze kans mist. In de 73e minuut nog een kans voor Veenwouden. De verder prima spelende Jesse Jan Hoekstra schat een hoge bal verkeerd in, maar ook deze mogelijkheid werd door de gasten niet op waarde geschat. Met nog tien minuten reguliere speeltijd te gaan verlaat Sebastiaan Plooy het veld, zijn vervanger; Kees van der Veen. In de 87e minuut lijkt Dokkum op 3-1 te komen en de wedstrijd definitief te beslissen, Jordi Minnema biedt Sander van der Ploeg een ogenschijnlijk niet te missen kans, deze mist hij echter wel waardoor de voorsprong nog steeds miniem is. In de laatste minuut van de reguliere speeltijd is het Tenny Anastatia die over rechts op komt en een prima voorzet aflevert aan Sander van der Ploeg, die de 3-1 binnentikt, waardoor Dokkum een verdiende overwinning boekt.