Dokkum de weg kwijt bij Friese Boys

Beukerstrjitte 2
9298PS
KOLLUMERZWAAG

In de tweede wedstrijd na de winterstop uit tegen Friese Boys zakten de groen-witten na een redelijke eerste helft na de rust op een beschamende manier door de ondergrens, een compleet falende voorhoede, een staf die dit gelaten aan ziet en een verdediging die met drie eigen
doelpunten de afgang completeert. Dit alles zorgde ervoor dat na negentig minuten een 4-0 nederlaag voor Dokkum op het scorebord stond. Om half drie is de aftrap in Kollumerzwaag, op een hobbelig veld met lang gras waardoor het voetbal niet eenvoudig was en beide teams veel balverlies
leiden. In de derde minuut is het eerste kansje voor de thuisclub maar na een aanval over rechts wordt de bal overgeschoten. Het eerste wapenfeit van Dokkum doet zich voor in de vijfde minuut. Een diepe bal van Tenny Anastatia wordt door Omer Dahir doorgekopt op Sebastiaan Plooy, hij schiet
het leer echter van dichtbij naast. Na zeven minuten krijgt Friese Boys net buiten de zestien een vrije trap te nemen, deze bal wordt door keeper Thomas Dijk eenvoudig gepareerd. Vlak hierna pech voor Rens Hofstra die eindelijk weer eens een basisplaats had bemachtigd, hij raakt na een duel
geblesseerd en moest het veld verlaten, zijn vervanger was Christiaan Wijnsma.

In de twaalfde minuut is het Marco Metz die vanaf rechts een prima voorzet aflevert maar deze bal wordt door de Dokkum spits naast gekopt. Hierna neemt Friese Boys het heft in handen en troeft de Dokkumers af op inzet wat leidt tot een drietal corners maar zonder resultaat. Na een klein half uur is de thuisclub dichtbij een voorsprong maar na een prima aanval gaat het leer rakelings voorlangs. Ook de gasten krijgen nog een kans als uit een corner de bal net naast geschoten wordt. Dokkum is nog een keer dichtbij maar Omer Dahir aait het leer in plaats van overtuigend uit te halen. Vlak voor rust is ook Friese Boys nog dichtbij de 1-0, na een prima dieptepass komt de spits net te kort en is de bal een prooi voor keeper Dijk. De rust breek aan met een 0-0 stand.

Na Rust is Dokkum compleet van slag, wat begint als Durk van der Veen geheel onnodig een corner weg geeft. Hieruit wordt nog niet gescoord, maar het vervolg van deze wedstrijd zal voor V.V.  Dokkum een hoog “Comedy Capers” gehalte hebben. In de eenenvijftigste minuut is het Nick de
Graaf van de thuisclub die een poging waagt, deze lijkt te mislukken maar via de kluts zeilt de bal met een boog over de Dokkum goalie in het doel 1-0. Zeven minuten later roepen de gasten het onheil over zichzelf af als Tenny Anastatia de bal op keeper Dijk terug speelt, echter is het een “polletje” die roet in het eten gooit waardoor de keeper de bal volledig mist en Friese Boys op een 2-0 voorspong komt. Ook na deze tegenslag ziet de staf geen noodzaak om vers bloed te brengen ondanks zeven wisselspelers op de bank. Omer Dahir is nog dicht bij de aansluitingstreffer na een fout van de keeper van Friese Boys, echter Omer faalt. Op één schot na van Jordi Minnema dat net overvloog waren de gasten totaal onmachtig in het restant van de wedstrijd. Dit werd mede geïllustreerd dat de beide doelpunten die Friese Boys nog scoorde op naam kwamen van Dokkum spelers Christiaan Wijnsma en Giomar Anastatia. Eindstand 4-0.