Dokkum en Eastermar delen de punten

Eastermar 1

25 november 2023 14:30

S. van Vugt

Zaterdag stond in de vierde klasse C de topper op het programma, topper omdat deze wedstrijd ging tussen de formaties met de minste verliespunten. Thuisclub Dokkum met vijf en de koploper Eastermar met slechts drie verliespunten. Ondanks een fouten festival in de Dokkum defensie, eindigt de wedstrijd in 2-2 omdat de Eastermar voorwaartsen maar twee van deze fouten afstrafte. De pupil van de week is vandaag wel een heel bijzonder het is namelijk Sinterklaas vergezeld door drie zwarte Pieten, de goedheilig man scoort overigens  onberispelijk.

Om half drie is de aftrap het is de eerste competitie wedstrijd tussen beide teams ooit. Het is Dokkum dat direct druk zet dit levert al na een minuut een vrijetrap op, op een kansrijke plaats maar deze is een eenvoudige prooi voor de goalie van de gasten. In de vijfde minuut weer een mogelijkheid voor de thuisclub, het schot gaat echter net naast. In deze topper ontstaat een wedstrijd met veel strijd, slordig spel en veel bal verlies van beide kanten. In de drieëntwintigste minuut is het Tenny Anastatia die op rechts de diepte ingestuurd wordt zijn man uitkapt maar zijn prima voorzet bereikt niet een van de Dokkum spitsen. Rond het half uur de eerste echte grote kans in de wedstrijd en wel voor de gasten, na gestuntel van Jesse Jan Hoekstra in de Dokkum verdediging, die kans wordt door Eastermar niet benut en net naast geschoten. Twee minuten later gaat dezelfde speler weer in de fout en profiteert Eastermar wéér niet waardoor Dokkum goed wegkomt.

Eastermar is nu de betere ploeg, op een vrijetrap van Durk van der Veen na weet Dokkum eigenlijk geen gevaar meer te stichten. In de vijfendertigste minuut lijkt uit een Eastermar aanval de bal gewoon naast te gaan, maar de scheidrechter beslist anders en kent de gasten een corner toe. Uit de corner wordt de bal prima ingeschoten, het is Durk van der Veen die Dokkum redt en het leer van de lijn haalt. De wedstrijd wordt nu harder en dat na dat eerst Durk van de Veen al geel had gekregen zijn het nu twee spelers van Eastermar die binnen één minuut geel krijgen. Vlak voor rust is het Giomar Anastatia die in de eigen “16” een overtreding maakt. Vriend en vijand denkt aan een strafschop maar niet de leidsman. Dokkum komt weer goed weg. Waar Eastermar niet van de fouten in de Dokkum defensie weet te profiteren is het in de vierenveertigste minuut, na mistasten van de gasten wel raak, een Eastermar verdediger mist de bal waar door Sebastiaan Plooy in balbezit komt hij speelt de vrijstaande Omer Dahir aan die de keeper met een geplaatst schot verschalkt 1-0. Dit wordt ook de ruststand.

De tweede helft begint voor Dokkum desastreus, waar Eastermar in de eerste helft niet wist te profiteren  zal het nu binnen zeven minuten, twee defensieve blunders genadeloos afstraffen. Al na een halve minuut krijgen de gasten een vrije trap, deze bal lijkt een simpele bal voor de Dokkum keeper Bakker, hij doet echter niets dit presentje wordt door Willem Visser dankbaar uitgepakt. 1-1 Een paar minuten later blijft ook het volgende cadeautje niet onbestraft. Het is Jesse Jan Hoekstra die in de fout gaat en de 1-2  staat op het bord, weer is het Willem Visser die scoort. Hierna haalt trainer Bos, Sebastiaan Plooy naar de kant en brengt Jordi Minnema. Dokkum krijgt nu weer iets meer controle, een steekbal van Jordi Minnema op Sander van der Ploeg was net te hard. In de achtenzeventigste minuut krijg Eastermar de kans op de wedstrijd te beslissen na weer een grove fout, deze wordt echter niet benut waardoor Dokkum in de wedstrijd blijft. In de vierentachtigste minuut is Dokkum dicht bij de gelijkmaker. Het is de net ingevallen Rick Tamminga die Jordi Minnema aanspeelt op de rand “16”zijn schot vliegt rakelings over.

Eastermar lijkt deze wedstrijd toch wel verdient te winnen, maar in de laatste minuut krijgt Dokkum nog een vrijetrap te nemen. Het is Sander van der Ploeg die het leer opeist, zijn schot wordt van richting verandert , waardoor de doelman van de gasten kansloos is 2-2. Vlak hierna lijkt Dokkum ook nog de overwinning te pakken als Jordi Minnema vrij baan krijgt, na een slimme dieptebal van Ismael Dahir. Ieder langs de lijn is het er over eens géén buitenspel, maar de grens besluit de vlag om hoog te steken, waardoor de scheids hem affluit een zeer dubieuze beslissing. Zodat de eindstand 2-2 blijft waar gezien het aantal kansen in de wedstrijd, de thuisclub zeker niet ongelukkig mee zal zijn.