Dokkum deelt de punten met Rottevalle

Rottevalle 1

28 oktober 2023 14:30

P.S. van der Werf

Sportpark 'T Hagehiem
Efterwei 20
9221SK
ROTTEVALLE

Na de blamerende wedstrijd in het bekerduel met Heerenveen kreeg de groen-witte formatie van trainer Bos zaterdag de kans op revanche op zich zelf te nemen. Dit moet dan gebeuren in de uitwedstrijd tegen Rottevalle. De thuisploeg die op de ranglijst de vierde plaats bezet met 9 punten uit vier duels, net boven hun gasten op de plaats vijf met 6 punten uit drie duels. Na een wedstrijd met minder goed voetbal maar met veel strijd stond er na negentig minuten een 3-3 eindstand op het bord. Om half drie werd afgetrapt op het kunstgrasveld Het eerste gevaar komt van Dokkum zijde, in de vierde minuut is het Jesse Jan Hoekstra die uit een vrije trap Sander van der Ploeg in stelling brengt, zijn inzet gaat net naast. Na een kwartier een kans voor Rottevalle die op de rand van de zestien een vrije trap krijgt, deze wordt echter hopeloos over geschoten. Halverwege de eerste helft weer een kans voor de thuisclub na balverlies van Marco Metz maar de Dokkum keeper reageert alert. De grootste kans voor de gasten dient zicht aan na een half uur spelen, uit een ingooi is het Sebastiaan Plooy die uitbreekt, maar geen oog heeft voor zijn medespelers en zelfzuchtig naast schiet. Uit de tegenaanval valt wel het doelpunt, na een aanval over rechts wordt de goede voorzet in de drieëndertigste minuut verzilverd 1-0. Een minuut later lijkt Dokkum alweer op gelijk hoogte te komen, het is aanvoerder Nick Keekstra die met een heerlijke pass Omer Dahir vrij voor de Rottevalle sluitpost zet, Omer doet alles goed, maar de keeper komt als winnaar uit de strijd. Nadat Sebastiaan Plooy een drietal grote kansen onbenut laat, komt Rottevalle in de drieën veertigste minuut op 2-0. Dit zal echter niet de ruststand worden want vanaf de aftrap is het Omer Dahir die na een prima actie Durk van der Veen aan speelt die de aansluitingstreffer scoort 2-1. Noch is de koek niet op Dokkum pompt de bal direct naar voren en nadat in de kluts een paar schoten worden geblokt, valt de bal voor de voeten van Ismael Dahir die de 2-2 tegen de touwen schiet. In de tweede helft blijven de beide teams aan elkaar gewaagt. Toch komt Rottevalle na een uur spelen veer op voorsprong, na slecht ingrijpen van de Dokkum verdediging wordt het 3-2. Ook deze stand blijft niet lang staan, het is Sebastiaan die zijn ongelukkige wedstrijd opvrolijkt door een na een strakke voorzet van Durk van der Veen de 3-3 te scoren. Marco Metz wordt nu vervangen door Rens Hofstra, ook de gebroeders van de Veen worden gewisseld Kees komt voor Durk. Beide teams gaan nu vol voor de winst waardoor er veel ruimte ontstond. Omer Dahir is tweemaal dicht bij een treffer, eerst strand hij na een individuele actie op de Rottevalle goalie, en na een klasse pass van Sander van der Ploeg komt Omer één op één te staan met de keeper maar ziet zijn inzet net naast gaan. Ook Rottevalle is nog enkele keren dicht bij een voor sprong maar uit een tweetal corners wordt eerst net over gekopt en dan net naast geschoten. Derhalve blijft de 3-3 de terechte uitslag.