Dokkum in de laatste minuten onderuit

Friese Boys 1

30 september 2023 14:30

S. van der Vliet

Zaterdag stond voor Dokkum de eerste thuiswedstrijd van het seizoen op het programma. De tegenstander is Friese Boys, dat net als Dokkum de eerste competitie wedstrijd met duidelijke cijfers had gewonnen. Vandaag stonden de voorwaartsen van beide teams niet op scherp en lang leek het de wedstrijd van de gemiste penalty’s te worden tot dat Nick de Graaf Friese Boys in de negentigste minuut naar de overwinning klopte.

Het was Dokkum dat stekt uit de startblokken kwam en al in de eerste minuut is het Durk van der Veen, die zijn prima schot net naast de paal ziet gaan. Vlak hierna is het Ismael Dahir die een schietkans krijgt, zijn poging gaat echter voorlangs. In de zesde minuut het eerste gevaar van de gasten uit Kollumerzwaag, een snelle uitbraak over links wordt gevolg door een mooie voorzet, maar de Friese Boys spits komt een fractie te laat. Na twintig minuten is het Marco Metz die diep wordt gestuurd zijn voorzet bereikt Jordi Minnema, die echter goed verdedigd wordt. In de tegenaanval de grootste kans van de wedstrijd en wel voor Friese Boys na een prima aanval wordt de bal rakelings naast gekopt. Beide team krijgen over en weer nog enkele kansen, maar de scherpte voor de goal liet duidelijk te wensen over. Dit komt extra naar voren in de vijfendertigste minuut. Het is Friese Boys dat een strafschop krijgt, óók deze kans wordt niet benut, dit door een prima redding van de Dokkum goalie Hylcardo Bakker, die ook de rebound uit het doel geranseld weet te krijgen. Twee minuten later is Dokkum dichtbij de 1-0 het is Durk van der veen die op doel schiet de bal komt via de kluts voor Dokkum spits Jordi Minnema zijn inzet wordt uiteindelijk van de doellijn gehaald. Scoren blijft een probleem vandaag, vandaar dat de rust aanbreekt met een 0-0 stand.

In de tweede helft, hetzelfde spelbeeld, wél kansen géén goals. Een schot van Sander van der Ploeg wordt geblokt en de Friese Boys spits komt een teenlengte te kort om de scoren. Het is Friese Boys dat Dokkum terug dringt en na een uur de grote kans krijgt, na slecht uitverdedigen van Jesse Jan Hoekstra, maar het schot gaat net naast. In de zeventigste minuut brengt trainer Sip Jaap Bos voor Dokkum twee verse krachten in Omer Dahier komt voor Jordi en Kees van der Veen voor Sander. Tien minuten voor tijd is er na een aanval over de rechter kant weer een kans voor Friese Boys maar de goed ingekopte bal is een prooi voor uitblinker doelman Bakker. Friese Boys is de betere ploeg Dokkum krijgt echter de grootste kans om op voorsprong te komen. Het is Durk van der veen op wie in de 16 een overtreding wordt gemaakt waarna ook Dokkum een strafschop krijgt. Het is Sebastiaan Plooy die deze voor zicht opeist en Dokkum drie minuten voor tijd op een voorsprong kan zetten. De strafschop wordt zeer matig ingeschoten en blijkt een eenvoudige prooi voor de doelman van Friese Boys. Door de schotloosheid van de voorwaartsen van zowel de thuisclub als de gasten lijkt deze wedstrijd doelpuntloos te eindigen. Niets in minder waar, het is namelijk Nick de Graaf die in de negentigste minuut scoort met een lepe kopbal over doelman Bakker  de Friese Boys de winst en dus drie punten bezorgt. Een sneu verlies derhalve aanstaande zaterdag Dokkum vrij is van wege het oneven aantal teams in de competitie

Dank aan Henk Minnema voor het verslag