Dokkum blijft meedoen om de bovenste plaatsen

VIOD 1

4e klasse C

16 december 2023 14:30

J de Klein

Sportpark Treffers Heech
Foarwei 17 A
9114RA
DRIEZUM

Zaterdag stond voor Dokkum de inhaalwedstrijd tegen VIOD op het programma. Om mee te blijven doen in de top van de vierde klasse C was winst voor de gasten noodzakelijk. Na een zeer matige wedstrijd van beide kanten stond er na negentig minuten een iets wat geflatteerde 0-3 op het scorebord. Op sportpark “Treffers Heech” zette VIOD de toon met hard spel, wat binnen zes minuten al twee keer geel opleverde. Na tien minuten de eerste mogelijkheid voor Viod dat een vrije trap krijgt, te nemen op een acht meter van het doel, deze poging gaat echter hoog over. Zonder tot goed voetbal te komen is het de thuisclub dat het heft in handen neemt en Dokkum op inzet aftroeft. In de vierentwintigste minuut na een snelle uitbraak over rechts van de thuisclub is het good old Christiaan Wijnsma die ten koste van een corner redding brengt. Uit deze corner wordt de bal net over gekopt.

Na een dik half uur spelen is Viod dicht bij de dan verdiende voorsprong, het is Pieter Ele Kuitert, spits van VIOD die in kansrijke positie net naast schiet. Vlak hier na komt Dokkum goed weg als een prima schot van de gastheren op de lat uiteenspat. Dokkum stelt hier niets tegenover en is voorin totaal machteloos. VIOD blijft de betere ploeg maar weet het doel niet te vinden, zodat de rust aanbreekt met een 0-0 stand.

In de tweede helft is het Dokkum dat direct toeslaat na een corner in de zesenveertigste minuut is het Christaan Wijnsma die Sander van der Ploeg vrij ziet staan, deze maakt geen fout en scoort de 0-1. Vlak hierna lijkt Dokkum op 0-2 te komen maar de inzet van Ismael Dahier wordt van de lijn gehaald. Ondanks de voorsprong blijft het spel van Dokkum zeer matig en het is VIOD dat de druk opvoert. Na een uur spelen is VIOD 2x dicht bij de gelijkmaker, eerst wordt uit een corner de bal net over gekopt en eindigt een voorzet op de paal. Hierna moet Marco Metz het veld verlaten na dat de bal keihard in zijn gezicht werd geschoten. Voor hem komt Rens Hofstra in het veld. Dokkum voetbalt zich nu wat makkelijker onder de druk vandaan, toch is VIOD nog één keer dicht bij de 1-1 als Hein Visser een prima voorzet van rechts rakelings naast kopt. In de vijfentachtigste minuut beslist Dokkum de wedstrijd definitief, het is Jordi Minnema die Sander van der Ploeg vrij voor de keeper zet die zijn tweede doelpunt maakt. Het verzet van de thuisclub is nu gebroken en het is Omer Dahier die zelfs nog de 0-3 aantekent. Na commentaar op de leiding is het Sake Dijkstra speler van de thuisclub die zijn tweede gele kaart krijgt en dus met rood van het veld moet. Met deze drie punten op zak blijft het team van trainer Bos meedoen om de bovenste plaatsen.