Dokkum pakt opnieuw drie punten na winst op Ropta Boys

Ropta Boys 1

24 februari 2024 14:30

A. Adema

Zaterdag stond voor Dokkum de mooie derby tegen Ropta Boys op het programma. De belangen voor beide teams waren groot, voor Dokkum om in het spoor van de koplopers te blijven en voor de gasten om uit de degradatiezorgen te komen. Na een sportieve strijd trok de thuisclub aan het langste eind en stond er na negentig minuten een verdiende 2-0 eindstand op het scorebord.

Na enig aftasten van beide teams is de eerste kans voor de Dokkumers, na een aanval over links komt Durk van de Veen oog in oog met Ropta Boys keeper, de bal wordt echter zwak ingeschoten en is een prooi voor de keeper. Ook de volgende kans is voor de thuisclub als Omer Dahir na een mooie actie de bal net voorlangs schiet. Een minuut later is het wel raak als Giomar Anastatia met een prachtige dieptepass Durk van der Veen vrij voor de keeper zet, Durk maakt geen fout en scoort fraai de 1-0. Ropta Boys kruipt nu wat meer uit zijn schulp wat een tweetal corners oplevert, echter zonder gevaarlijk te worden. Het balbezit is voor de Dokkumers, maar de laatste bal is vaak onnauwkeurig waardoor de aanval stuk loopt. In de zesendertigste minuut wel een goedlopende aanval als na een één tweetje tussen Jordi Minnema en Tenny Anastatia laatstgenoemde een prima voorzet aflevert, de instormende Dokkum spits komt echter een teenlente te kort. Ook Omer Dahir speelt zich nog een keeper prima vrij maar ook zijn voorzet is te scherp, zodat de rust aanbreekt met de 1-0 stand.

Het eerste wapenfeit in de tweede helft is voor de gasten, maar in kansrijke positie wordt de bal hoog over geschoten. Tussen de vijftigste en de vijfenvijftigen minuut krijt Dokkum een drietal goede kansen eerst is het Jordi Minnema die zijn afstandsschot ternauwernood uit de kruising ziet getikt te worden door de Ropta Boys keeper. Een minuut later ziet dezelfde speler zijn schot rakelings voorlangs gaan. Ook de volgend kans is voor de groen witten als Jordi Minnema een bal door kopt op Sander van der Ploeg die direct uithaalt ook zijn bal gaat net naast. Waar Dokkum verzuimt om de score te verhogen, is het Ropta Boys na een uur spelen dicht bij de gelijkmaker als Jan Bandstra na een schitterende omhaal de bal op de lat schiet, pech voor de gasten. De volgende kans is weer voor de thuisclub als Omer Dahir na een goede aanval de bal krijgt hij schiet echter gehaast over. Dokkum verhoogt de druk maar de uitstekende doelman van Ropta Boys is de baas op schoten van Omer Dahir en Durk van der Veen de magere 1-0 blijft staan.

Ropta Boys is niet meer bij machte om het Dokkum moeilijk te maken. In de vijfentachtigste minuut beslist Dokkum de wedstrijd als Jordi Minnema in een duel de bal verovert en de vrijstaande Sander van der Ploeg aanspeelt die het leer hard en droog binnenschiet 2-0. Door deze overwinning houdt Dokkum de aansluiting met de top twee in deze competitie. Zaterdag aanstaande geen competitievoetbal voor de thuisclub. De eerstvolgende wedstrijd is op 5 maart om 19.30 uur op het Kolkenfjild is Anjum de tegenstander.

Dank aan Henk Minnema voor het verslag.