Dokkum doet goede zaken tegen Boornbergum

SC Boornbergum'80 1

17 februari 2024 14:30

A. Dijkstra

Na de zeperd vorige week tegen Friese Boys stond zaterdag voor Dokkum de thuiswedstrijd tegen Boornbergum op het programma, een voor Dokkum onbekende tegenstander het is namelijk de eerste keer dat deze beide clubs in competitieverband de strijd aanbonden. Na een enerverende wedstrijd bleven de punten in Dokkum en werden de gasten met een 4-2 nederlaag naar huis gestuurd.

Het eerste gevaar komt van Boornbergum als in de tweede minuut na een aanval over rechts de voorzet net over het Dokkum doel vliegt. Uit de eerste Dokkum aanval is het direct raak na een mooie 1-2 tussen Marco Metz en Durk van der Veen is het laatstgenoemde die Sebastiaan Plooy in de diepte aanspeelt zijn prima voorzet bereikt Sander van der Ploeg die beheerst afrond 1-0. In de achtste minuut krijgen de gasten net buiten de zestien een vrije trap te nemen en deze matig ingeschoten bal wordt door keeper Bakker simpel verwerkt. Na ruim twintig minuten is Dokkum dicht bij de 2-0 als uit een vrije trap de bal zodanig van richting verandert en maar centimeters langs de verkeerde kant van de paal naast gaat. In de dertigste minuut is het Giomar Anastatia die in een duel de bal op zijn dijbeen krijgt maar tot ieders verbazing fluit de arbiter voor hands en legt de bal op de stip, dit presentje wordt door Jorrit “Frenkie”de Boer dankbaar uitgepakt en scoort de 1-1.

Lang zal deze stand niet op het scorebord staan want vanaf de aftrap wordt de bal diep gespeelt en lijkt een simpele prooi voor de Boornbergum goalie te worden, deze gaat echter gruwelijk in de fout, Omar Dahir is er als de kippen bij om dit af te straffen en schiet de thuisclub wederom op voorsprong 2-1. Na ruim een half uur spelen komen de gasten goed weg na een schandalige overtreding op Durk van der Veen en waar iedereen aan een rode kaart denkt trekt de leidsman niet eens geel. Boornbergum neemt nu iets meer het initiatief en dringt Dokkum terug op eigen helft. In de drieënveertigste minuut heeft de thuisclub alle geluk van de wereld als na een prima aanval over de rechterflank het leer snoeihard tegen onderkant lat wordt geschoten. Toch zal de rust ingaan met een 2-2 stand het is namelijk Niels van der Veen die veertig seconden na de bal op de lat het leer hard tegen de touwen schiet.

In de tweede helft is het de thuisclub die de druk op de Boornbergum defensie zet en een drietal corners afdwingt, gescoord wordt er echter niet. Ook Boornbergum is twee keer dichtbij als eerst na een mooie aanval de bal over het doel wordt geschoten en vlak daarna uit een vrije trap de bal net over gekopt wordt. Na een uur komt Jordi Minnema voor Sebastiaan Plooy, waarna er meer dreiging in de voorhoede ontstaat. De thuisclub neemt nu het heft in handen en gaat nadrukkelijk op zoek naar de voorsprong. Deze komt er in de zevenenzeventigen minuut als Jordi Minnema op links een tegenstander uitkapt en zijn voorzet door Sander van de Ploeg wordt binnen geschoten zijn tiende doelpunt alweer 3-2. Vlak hierna weer een grote kans voor de Dokkumers, maar door zelfzuchtigheid gaat deze kans verloren. Durk van der Veen wordt in tachtigste minuut van het veld gehaald zijn vervanger is Corijn Wiersma. Boornbergum is niet meer bij machte om het Dokkum nog echt moeilijk te maken. In de negentigste minuut wordt de wedstrijd definitief in het voordeel van de groen-witten beslist. Het is weer Jordi Minnema die na een goede actie Corijn Wiersma vrij voor de Boornbergum goalie zet Corijn maakt geen fout en schiet de bal hard binnen 4-2, dit zal ook de eindstand zijn.