V.V. Dokkum wint verdient van VIOD Driezum

VIOD 1

19 september 2020 14:30

Onbekend

V.V. Dokkum is de competitie goed begonnen met een 1-4 overwinning op VIOD Driezum. Het team van Dick Groen had de wedstrijd voor rust al kunnen beslissen, maar mede door een bijzonder besluit van de scheidsrechter was het in de rust nog maar 0-2. Hierdoor bleef de thuisclub nog geloof houden in een punt of meer, maar in de tweede helft liep Dokkum uit naar een terechte 1-4 overwinning.

V.V. Dokkum moest het deze middag doen zonder de geblesseerden: Merwin van der Werff, Leroy Gallas en Omer Dahir. Daarnaast is Jan Gerrit Tacoma herstellende van een knieblessure. Keeper Merwin werd vervangen door de jonge Robin de Roos en hij keepte een verdienstelijke wedstrijd.

Rond de klok van 14.30 uur startte de wedstrijd op een zonovergoten sportpark Treffers Heech. V.V. Dokkum nam al snel het initiatief en voetbalde makkelijker dan VIOD. Wel was het zaak dat verdediging van Dokkum op z’n hoede bleef voor de geslepen aanval van VIOD.  In de 15de minuut een snelle uitbraak over rechts, waar Tenny Anastatia (Quincy) goed doorkomt. Tenny behoudt goed het overzicht en legt de bal breed op de inkomende Sander van der Ploeg. Die weet wel raad met dit buitenkansje en scoort de 0-1.  Hierna blijft Dokkum de betere ploeg en wil de score verder uitbreiden. Dit gebeurt rond de 25ste minuut, maar deze goal wordt onterecht afgekeurd. Spits Sybren Oegema reageert attent op een foutieve terugspeelbal van een VIOD-verdediger, omspeelt de keeper en rondt beheerst af. Op dit moment staat de grensrechter van VIOD te vlaggen en de scheidsrechter gaat verdwaast in dit besluit mee. Terwijl een terugspeelbal van een eigen speler van VIOD natuurlijk nooit buitenspel kan zijn. De scheidsrechter gaf na afloop van de wedstrijd z’n fout toe en deze fout had voor Dokkum gelukkig geen consequenties. Wel had dit gekund, omdat na deze afgekeurde goal VIOD-spits Pieter Ele Kuitert richting het Dokkumer doel kon dribbelen. Hij schoot de bal gehaast over. Dit was één van de spaarzame kansen van VIOD in de eerste helft.

Rond de 38ste minuut een corner voor Dokkum. Sander brengt de bal goed in bij de eerste paal, waar verdediger Erik van Buiten de bal naar de verre hoek verlengt. Deze bal valt binnen en hierdoor komt Dokkum op 0-2. Een mooie opsteker kort voor rust. Dokkum had voor rust de score via Tenny nog verder kunnen uitbreiden, maar de bal werd helaas uit de doelmond gehaald.

Na de rust gebeurde waar trainer Dick tijdens de pauze al voor gewaarschuwd had; geen snelle tegengoal. Een voorzet van links werd niet goed ingeschat door de verdediging van Dokkum. Hier stond Pieter Ele Kuitert bij de tweede paal om de bal in te koppen. Zo werd het in de 50ste minuut 1-2. Hierdoor kreeg VIOD weer geloof in een goede afloop, maar dit geloof werd binnen een minuut de kop ingedrukt. Een voorzet van Sander kwam terecht bij Jordi Minnema. Jordi draait weg bij z’n tegenstander en schiet de bal beheerst binnen. Een heerlijke moment voor Dokkum en dit bleek het breekpunt voor VIOD.

De tweede helft is verder weinig noemenswaardig. Dokkum ging mee in het lange bal en vechtvoetbal van VIOD. Dokkum en VIOD kregen beide nog wel kansen, maar er werd nog één goal gemaakt. Dit doelpunt was voor Dokkum en kwam via de ingevallen Jesse Jan Hoekstra. Een aanval over rechts kwam via Jordi voor op de eveneens ingevallen Yorwin van der Ploeg. Yorwin kwam in duel met een verdediger en de keeper van VIOD. Uit deze scrimmage viel de bal voor de voeten van Jesse. Jesse reageerde attent en hij schoof de bal beheerst over de uitgekomen keeper heen. Na dit laatste doelpunt floot de scheidsrechter voor het eindsignaal.

Al met al een prima begin voor Dokkum. Dit geeft vertrouwen voor volgende week. Dan speelt Dokkum z’n eerste thuiswedstrijd tegen V.V. Ternaard. Ternaard heeft de eerste wedstrijd met 0-3 verloren van WTOC en zij zullen gebrand zijn op eerherstel.
Graag tot volgende week op het mooie Harddraverspark, te Dokkum.